Statua Euklidesa z Aleksandrii / Muzeum Historii Naturalnej Uniwersytetu w Oksfordzie

Już 20 kwietnia najlepsze książki popularnonaukowe wydane w Polsce w 2016 roku zostaną uhonorowane statuetkami Euklidesa, w konkursie organizowanym przez Uniwersytet Jagielloński i Fundację Euklidesa. Statuetki przedstawiające słynnego matematyka oraz pierwszego popularyzatora nauki powstały w pracowni artystycznej Anny Sołtysik.

Nie jest znana dokładna data urodzin i śmierci Euklidesa. Przypuszcza się, że okres jego działalności przypadał na lata panowania Ptolemeusza Sotera I (305-282 p.n.e.). Imię Euklidesa związało się na zawsze z jedną z gałęzi geometrii – zwanej geometrią euklidesową. Euklides znany jest przede wszystkim jako autor „Elementów geometrii” – pierwszego dzieła upowszechniającego wiedzę naukową. Przez kilkanaście wieków na całym świecie uczono geometrii według „Elementów” Euklidesa. Był to traktat stanowiący wykładnię geometrii, teorii liczb i podstawowych pojęć matematycznych. Euklides dokonał tu systematyzacji całej istniejącej do jego czasów wiedzy matematycznej. Dzieło zawierało trzynaście ksiąg oraz późniejsze uzupełnienia innych uczonych (księgi czternasta i piętnasta). W podręczniku Euklidesa znalazły się rozważania na temat geometrii figur płaskich, przestrzennych oraz wielościanów foremnych. Euklides prawdopodobnie pełnił również funkcję zwierzchnika Biblioteki Aleksandryjskiej.

Tak wspomina pracę nad statuetką jej autorka, dr inż. arch. Anna Sołtysik:

„Pod koniec 2015 roku, organizatorzy konkursu zwrócili się do mnie z prośbą o wykonanie projektu statuetki dla „Mądrej Książki Roku”. Jako osoba związana zawodowo z uczelnią wyższą, doceniam działalność fundacji i widzę konieczność popularyzacji nauki w różnych środowiskach. Statuetka ma być symboliczną nagrodą dla tych najbardziej wyróżniających się książek popularnonaukowych, które ukazały się w minionym roku.

Pomysł na formę statuetki powstawał etapami. Chciałam uniknąć zbyt dużej dosłowności, która narzuca się w przypadku takiej nagrody. Motyw książek, antycznych detali i samego Euklidesa mieszał się w tyglu wyobraźni, doprowadzając do wrzenia układ nerwowy. Jak to często bywa, pomysł musi trochę poleżakować, a potem niespodziewanie sam przychodzi. Tak też się stało. Pewnego dnia Euklides wynurzył się z pióra, jak Wenus z morskiej piany. Lekko zadumany i zasłuchany w treści, które niosą ze sobą słowa, zapisane przez autorów…”

 

Etapy pracy nad statuetką

—————————————————————————

Anna Sołtysik
  • absolwentka Politechniki Krakowskiej Wydziału Architektury (2007) oraz Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej (2014)
  • czeladnik rzeźby i plecionkarstwa (2014)
  • adiunkt w Zakładzie Architektury Krajobrazu na Uniwersytecie Rzeszowskim (od 2013)
  • Uczestniczka Międzynarodowych Akcji Artystycznych w Woli Sękowej (2015, 2016)
  • członek Grupy Artystycznej M37A (od 2017)

Strona internetowa pracowni artystki

Artystka zajmuje się rzeźbą oraz instalacją plenerową, z wykorzystaniem różnych technik rzemiosła artystycznego i materiałów (drewno, brąz, wiklina)

  • Wystawy indywidualne: kwiecień 2016 „Przyziemne, podniebne. Szkice Rzeźbiarskie” typ prac: rzeźby z brązu, fotografia artystyczna – Galeria A1 przy ul. Kanoniczej w Krakowie; luty 2017 „Skąd pochodzimy, dokąd zmierzamy”, typ prac: rzeźby z brązu, fotografia artystyczna – Galeria Mikołajska przy kościele Św. Mikołaja w Krakowie, ul. Kopernika.
  • Wystawy zbiorowe: wrzesień 2016-luty 2017 „Dark side of Art.” typ prac: rzeźby z brązu – Cosmos. Galerie, Vence, Francja; luty-marzec 2017 „Przestrzeń Endokarpu” typ prac” instalacja rzeźbiarska (drewno, wiklina, taśmy ledowe, podobrazie) – Muzeum Spraw Wojskowych w Swoszowicach.

Tematyka prac artystki związana jest ze światem natury, istot przyziemnych, które są często pokazane w większej skali. Drugi nurt związany jest z symbolicznymi przedstawieniami emocji, dążeń, niepowodzeń i pragnień. Są one ukazane za pośrednictwem postaci najczęściej hybrydy: człowieka-istoty, człowieka-zwierzęcia. Wykonywane instalacje z drewna, wikliny i innych materiałów, są związane z kontekstem miejsca, są znakiem, elementem symbolicznym w przestrzeni otwartej.